Ylen kulttuurivieraana oli viime viikolla Vuoden nuori suunnittelija Emma Saarnio, joka haastattelussa puhui muun muassa vaatehäpeästä. Ilmastonmuutoksen ja ekologisuuden ollessa pinnalla jatkuvasti, ihmiset ovat yhä tietoisempia kulutuksestaan ja valinnoistaan. Lentohäpeä on jo melko vakiintunut termi, mutta kuuluisiko esimerkiksi kertakäyttömuodin suosimisen ja jatkuvan uusien vaatteiden ostamisen aiheuttaa vaatehäpeää?
Saarnion mielestä yritykset voisivat neljän malliston sijaan julkaista esimerkiksi vain kaksi uutta mallistoa vuodessa, mutta myös kuluttajat ovat osaltaan vastuussa: “Kuten missä tahansa bisneksessä, niin muotiyritykset vastaavat kysyntään. Kuluttajilla on siinä iso vastuu. Eihän vaatteita tehtäisi niillä aikatauluilla ja keinoilla, jos ihmiset eivät haluaisi niitä ostaa.”
Saarnio on sitä mieltä, että jos vaatteen heittää pois yhden käyttökerran jälkeen, on syytä tuntea vaatehäpeää. Hän ostaa itse vain tarpeeseen, suosii laadukkaita tuotteita sekä haluaa aina tarkistaa vähintään missä ja miten vaate on tehty. “Kannattaa ostaa sellaisia vaatteita, että ne käyttää alusta loppuun. Että ne suurin piirtein hajoavat päälle.”
Vaatteita ostaessa on siis hyvä pitää mielessä vanhat sanonnat: vähemmän on enemmän ja laatu korvaa määrän!
Lue koko artikkeli: https://yle.fi/uutiset/3-11134053
Kuva: Unsplash