Vuoden 2018 turhake on pikamuoti

Vaatekaupoissa kiertelystä on tullut monelle harrastus, ja harkitsemattomia heräteostoksia tehdään yhä enemmän. Tähän kuluttajia yllyttää niin sanottu pikamuoti. Se tarkoittaa nopeasti ja halvalla tehtyjä edullisia vaatteita, joita ostetaan ilman harkintaa ja käytetään lyhyen ajan.

Suomen Luonnon toimitus valitsi pikamuodin vuoden turhakkeeksi liki 500 ehdokkaan joukosta. Pikamuotia ehdotti muun muassa Riitta Lemberg Espoosta.

”Nykyään pikamuotikauppoihin ilmestyy lähes joka kuukausi uusi mallisto entisten neljän vuodenaikamalliston sijaan. Pikamuoti on yksi maapalloa eniten kuormittavista toimialoista”, Lemberg perustelee valintaansa.

Vaateteollisuus kuluttaa paljon luonnonvaroja ja kuormittaa ympäristöä. Pikamuotivaatetta saatetaan käyttää vain muutamia kertoja ennen sen päätymistä jätteeksi. Maapallolla joutuu joka sekunti kuorma-autollinen vähän käytettyä vaatetekstiiliä polttoon tai kaatopaikalle.

”Jokaisen olisi helppo tuplata vaatteiden käyttöikä ja suosia tarvittaessa myös ompelimoita ja korjauspaveluja sekä vaatelainaamoja ja vaihtotapahtumia.”

Vaatetta ostetaan harvoin tarpeeseen.

”Shoppaamalla saatetaan täyttää jotakin emotionaalista tarvetta tai vaihtelun halua. Joillekin se on harrastus. Puhutaan metsästyksestä, fashion hunt, jolloin kuluttaja näkee vaivaa löytääkseen esimerkiksi tietyn värisävyn tai tietyn brändin tuotteita.”

Etenkin nuoret viettävät aikaansa ostoskeskuksissa, joissa ostoksia tuleekin tehtyä kuin huomaamatta.

Vaatteet ovat ihmiselle tietenkin myös hyödyke, mutta nykyisen kaltainen kuluttaminen ja materiaalin haaskaaminen ei ole kestävää eikä järkevää.

”Tämä on ongelma myös yrityksille. Valtavat jätemäärät kertovat siitä, että koko systeemi on vinksallaan ja se pitäisi uudistaa. Vaatteita valmistetaan paljon, eivätkä kaikki päädy edes käyttöön vaan suoraan roskiin joko huonon laadun tai ylitarjonnan vuoksi. Se on jo aika sairas tilanne.”

Lue lisää Suomen Luonnon sivuilta https://suomenluonto.fi/artikkelit/vuoden-2018-turhake-on-pikamuoti/

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google

Tilaa uutiskirjeemme!